Většinou to tak není. Co zaseješ, to sklidíš.
Nikdo nechce sedět s vaším dítětem? Děti jsou upřímné. Někdy až moc. Neměňte přírodní zákony a zákony světa, prověřené časem! Jeden z nich zní: Jak zaseješ, tak sklidíš! Další: Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá! Jak si usteleš, tak si i lehneš! Jakou kaši si navaříš, takovou si sníš!
Někdy pocítíte důsledky těchto přísloví hned, jindy si nějakou dobu počkáte. Ale jisté je, že opravdu fungují. A teď bez obalu:
- Proč na vašeho syna/dceru vždy všechno svedou?
- Nesvedou- skutečně to může být pravda. Nebo si často začali a naučili se škodolibě to nedokončit a zaonačit tak, aby to schytal někdo jiný- potom mu to někdy příště oplatí.
- Svedou, protože se vaše dítě neumí bránit a to také není dobře. Pak byste se měli jako rodiče zamyslet také.
- Proč se nikdo nechce s vaším dítětem kamarádit?
- Posmívá se.
- Shazuje ostatní.
- Chce vyniknout jen ono samo.
- Protože je náladové a nikdo neví, kdy a co od něj čekat- nejistota.
- Neúměrná agresivita (nepřiměřené reakce). Nevybavujete dítě radami typu? Jestli tě někdo bude bít, zbij ho ještě víc! Řekni mi a já ho zmlátím!
- Neumí navazovat a udržet kvalitní vztah.
- Vyčleňuje z party ostatní děti.
- Proč si spolužáci zasedli a ničí (kradou) mu/jí věci?
- Dítě je „ pokouší“, takže mu vracejí stejně
- Dítě je nepřiměřeně submisivní
Zlatá střední cesta-umí se vyrovnat se situací
4. Proč si uč. na dítě „ zasedla“- je nespravedlivá.
- Dítě se neučí- nepřipravuje se.
- Je líné, drzé, nemá správné návyky, je pomalé.
- Nemá schopnosti.
- Porucha pozornosti, porucha učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie).
Viďte to, prosím, reálně! Nestačí být jen chytrý, je třeba mít také správné návyky, plnit si povinnosti, chovat se přiměřeně a v neposlední řadě mít i určité schopnosti.
5. Uč. má neúměrné nebo přehnané nároky.
- Většinou nemá– rozsah učiva je stanoven ve školním vzdělávacím plánu a dodržuje se.
- Rozhodně je má na všechny děti stejné.
Prosím, nemluvte o škole negativně! Děti pak rády přejímají tyto myšlenky a zbavují se vlastní zodpovědnosti za důsledky svého chování a jednání.